Ako každoročne, dnes začína celoeurópska akcia (šíriaca sa do celého sveta) zameraná na propagáciu a riešenie udržateľnej dopravy v naších mestách. Mottom tohto ročníka je „Čistý vzduch pre všetkých“, teda poukazovanie na problémy so zvyšujúcou sa koncentráciou emisií CO2..
Zo Slovenska sa podľa dostupných informácií zapája Prešov a Žilina (hoci tá zatiaľ na oficiálnom webe akcie nefiguruje). Ďalšie participujúce mestá s opisom akcií, ktoré k tomuto týždňu chystajú nájdete na www.mobilityweek.eu.
V Žiline ide o druhý ročník, veľkú zásluhu na tom má združenie Mulica, či by sa mesto do akcie zapojilo samostatne (trebárs vďaka aktivite úradníkov, radnice) je dosť otázne.
Informácie:
16. – 22. september 2008 – Európsky týždeň mobility
22. september 2008 – Svetový / Európsky deň bez áut
Iniciátor – EK, Rada Európy
Organizácia a program akcií v Žiline – Mulica / www.mulica.sk
Leták k akcii – etm08_plagat_bulletin.pdf
Info a propagačných akcií sa v Žiline koná neúrekom, nemalo by sa vám stať že by ste žiadnu nestihli. Do pozornosti dávam hlavne cyklojazdu počas Dňa bez áut – 22. septembra od 17.00 hod. od Turistickej informačnej kancelárie (TIK) pri Hlinkovom námestí. Čím viac ľudí sa zúčastní, tým je väčšia šanca že radnica bude brať vážne to, že žilinčanom na „dýchateľnom“ meste naozaj záleží.
Ako ide mesto riešiť záväzky vyplývajúce z pripojenia sa na roky 2008/09?
Posúďte,
- Realizácia cyklistickej komunikácie v úseku Vlčince III – Rosinská cesta cez Hlbokú cestu až po Hlinkovo námestie.
- Spracovanie štúdie Siete cyklistických komunikácií v Žiline.
- Zahrnutie štúdie Siete cyklistických komunikácií v Žiline do aktualizovaného Územného plánu mesta.
- Výstavba multifunkčného detského dopravného ihriska na sídlisku Vlčince.
Po pravde na mesto veľkosti Žiliny a ochotu s akou radnica prezentuje svoju účasť by som čakal niečo akčnejšie.
Samotná cyklocesta cez Hlbokú je z väčšej časti hotová, takto napísaný plán vyznieva skôr ako PR vedenia mesta. Po skúseností s prístupom z minulého roku predpokladám pasívnejšie vyznačenie cyklopruhov a značiek zrejme po širokom chodníku od školy Karpatská. Som ale zvedavý na finiš od Hlbokej po Hlinkové námestie – tam vyhradenie cyklocesty pomôže omnoho viac. Každopádne ide vo výsledku o riešenie niekoľko sto metrov značenia – realizáciu by som považoval za silné slovo.
Na štúdiu sa úprimne teším, dúfam že bude k dispozícií k verejnému pripomienkovaniu, kvalitná by mohla naozaj niečo naštartovať.
Čo sa dopravného ihriska týka, dúfam, že nebudú vychovávať prevažne šoférov :)
A ako teda vyzerala účasť 2007/08?
Po sláve s podpisom charty ETM v autobuse na Hlinkovom námestí sa počas roka opravila časť chodníka – text z oficiálneho vyhlásenia „Výsledkom pripojenia sa mesta Žilina ku Charte ETM sú aj trvalé opatrenia, ktoré mesto doteraz vykonalo ako príspevok k trvalo udržateľnej mobilite, a to najmä presné označenie chodníkov pre chodcov a pre cyklistov na ul. Vysokoškolákov.“ Nuž, klobúk dole, kus práce..
Z ďalších, úpravy chodníkov pri Vodnom diele – záslužne pre rekreáciu, hoci priamo s odbremenením mesta od automobilovej dopravy to veľa nemá, dostane to ľudí na nohy, čo sa raz môže vrátiť. Chvályhodné je obmedzenie dopravy a parkovania v historickom centre mesta – tu sa naozaj spravilo niečo pre voľnejší pohyb a krajšie mesto.
Betónové čudá a kovové tyče ako zábrany proti parkovaniu na chodníkoch už vnímam rozpačitejšie – pomáha ale nešlo to riešiť zeleňou? Tej zrovna ako maku v meste nemáme..
Ako by taký prístup mesta mohol vyzerať?
Budovanie cyklotrás v okolí Žiliny, desiatky kilometrov, nie metrov – čím viac ľudí začne vďaka nim jazdiť po vlastných, tým viac ich raz bude využívať bicykel namiesto auta i na cestu do práce. A nemusí ísť drahú záležitosť – nik nechce ťahať asfalt do prírody – stačí vytipovať dobré poľné cesty, resp. ich upraviť – a hlavne kvalitné značenie už z mesta. A pestrý výber. A propagáciu. To mesto nezruinuje.. Mohli by pomôcť aj peniaze z EÚ – na projekty mesto určite ľudí má..
Podpora MHD – napriek tomu, že existujú čipové karty, stále neexistuje možnosť výpisu jázd, ktorý by mohol byť podkladom pre odpis z daní u podnikateľov – kdežto kilometre v aute odpisovateľné sú. Keď si zoberieme že aktívny pracovný pohyb v meste môže znamenať cez 60 jázd mesačne, čo je pri súčasných cenách 510 Sk. To na osobu nie je na zahodenie a mohlo by ísť o dobrú motiváciu prestať používať auto. Zdraženie lístka u šoféra na 35 Sk je ešte pochopiteľné pre plynulosť dopravy v centre – ale na vedľajších trasách (Rosinská, Závodie, Brodno a pod.) nedáva zmysel – hlavne keď tam nie sú k dispozícií automaty – toto popularitu MHD v očiach ľudí tiež nezvýši.. Takže na určitých miestach ponechať možnosť kúpiť si lístok u šoféra za normálnu cenu.
22. september – Deň bez áut – nebáť sa uzavrieť celé centrum. Obchvaty fungovať môžu, Košická, Ľavobrežná, Rajecká, Rondel, … – tie pre pohyb v centre nie sú podstatné. Nechať jazdiť iba MHD a samozrejme záchranné zložky. Jeden deň ľudia prežijú a idea sa takto dostane i k tým pohodlnejším, ktorých tieto akcie aktívne nezaujímajú – a možno uvidia že priedušne mesto nevyzerá zas tak zle..
Parkovanie – skôr či neskôr sa mesto veľkokapacitným podzemným parkoviskám zrejme nevyhne. Malo by sa o nich začať aktívne a verejne rozprávať – preberať lokality, financovanie (aby sa z nich nestali predražené súkromné garáže, využitie EÚ), záchytné parkoviská okolo Žiliny, kyvadlovú dopravu – Park and Ride – mimochodom taktiež oblasť pozornosti tohto ročníka ETM. Namiesto toho mesto legalizovalo parkovanie na sídliskovej zeleni a ihriskách.. Otázkou je, čo bude nasledovať?
Teraz,
počas ETM máme šancu všetky tieto otázky preberať, rozprávať sa o nich, prezentovať svoje názory a riešenia vedeniu mesta. Dajme mu teda vedieť, či už priamo alebo napr. cez „Bútľavú vŕbu“ – schránky na zber pripomienok v rámci tohto týždňa – nachádzať sa majú na železničnej stanici, v kultúrnom centre Stanica Žilina-Záriečie, na uzatvorenej ulici Veľká Okružná a vo vybraných autobusoch MHD a vo vlakoch na trati Žilina-Rajec.
ROK – Rozprávame o krajine, rok.shaman.sk
Shaman,
skvely clanok, dakujeme pekne. Vitame vsetky napady a nazory. Mozete pisat aj priamo nam. Dik moc.
Miso, http://www.mulica.sk
Breeze Smoke offers a breath of fresh air in the vaping world. With sleek design and a range of delightful flavors, these devices promise a satisfying and enjoyable vaping experience.