Nástupom digitálnych fotoaparátov a postupným znižovaním ich cien sa fotografia rozšírilia ako nikdy predtým. To je známa vec. Ďalšou známou skutočnosťou je, že kvantitou žiaľ nerastie vždy i kvalita. Pri digitálnej fotografií však nemusí ísť len o neznalosť fotografa, ale často je problém v technickom obmedzení aparátu. A tu už môže úprava fotografie v editore zachrániť veľa. Pozrime sa na tie základné.
Aký program/editor použiť.
Na výber je veľké množstvo, za najlepší sa považuje Adobe Photoshop, jeho cena je tomu však adekvátna. Vo výhodnejšej cene je Corel PhotoPaint avšak v oblasti úpraví fotografií nemá výrazne rozdiely oproti programu GIMP, ktorý je zadarmo a navyše dostupný pre všetky hlavné operačné systémy. Mnohé z funkcií o ktorých budeme hovoriť sú tiež bežné v integrovaných správcoch albumov (Faststone Image Viewer, ACD See, Picasa …).
Pripomínam, že v tomto článku ide o ukázanie možností úpravy fotografie, nie o návod na obsluhu editora. Tu priložené ukážky sú z programu Adobe Photoshop CS2, princíp je ale všade rovnaký.
Jas a kontrast
základné funkcie pre úpravu svetelnosti fotografie. Pomáhajú napr. ak je fotka akoby v opare. V drvivej väčšine prípadov stačí „Auto Contrast„.
bez kontrastu:
s kontrastom:
Dynamický rozsah (DR)
rozsah svetelnosti. Čím je väčší, tým detailnejšia je fotografia, rozdiel je vidieť najmä vo vysoko kontrastných situáciach ako jasné slnko a tieň. Nedá sa nikde nastaviť, ide o technický parameter snímacieho čipu fotoaparátu -práve tu sa výrazne odlišujú lacné kompakty s malým čipom a kvalitné zrkadlovky. Keďže ale i slabo viditeľné zložky obsahujú relatívne veľa dát, je tieto môžné softvérovou úpravou zvýrazniť. Niektoré fotoaparáty dokonca túto funkciu priamo obsahujú (napr. Sony A100). Editor každopádne ponúka pri úprave viac slobody.
Ak fotíme takúto kontrastnú scénu je nutné kompenzovať expozíciu tak, aby na fotke nevznikol tzv. prepal – preexponovaná biela plocha bez kresby. Z takých sa už nedá „vytiahnúť“ žiadna obrazová informácia. Takže radšej fotku mierne podexponovať, podľa intenzity svetla zvyčajne -1/3 až -4/3 EV. Neprehnať ani tú, z úplne čiernej už nedostaneme taktiež nič. Výsledok sa dá kontrolovať na historograme vo fotoaparáte, dôležité je, aby na okrajoch nebol graf na maxime.
historogram vo photoshope – rovnako vyzerá i vo fotoaparátoch
Ideálny je v tomto Photoshop CS2, ktorého funkcia „Shadow/Highlight“ je určená práve na zosvetlenie tmavých častí alebo naopak stmavenie svetlých.
bez úprav
po úprave Shadow/Highlight
Doplnky (pluginy) s podobnou funkciou pre GIMP sú Shadows and Highlights a Shadow recovery.
Farby
neraz sa stane, že po úpravach stratíme pôvodný odtieň farieb fotografie. Alebo naopak chceme tento odtieň zmeniť. Farebnosť fotografie je možné upravovať viacerými spôsobmi, nateraz si ukážeme ten základný, ktorý je podobne ako jas a kontrast dostupný v každom editore.
Pre úpravu podľa jasovej zložky slúži funkcia „Color Balance„, ladí sa zvlášť pre tmavé, stredné a svetlé tóny.
obrázok po úprave Color Balance
Pre zvýraznenie alebo odstránenie samotných farieb sa používa „Hue/Saturation„. Funguje buď plošne alebo zvlášť pre základné farby. Hue znamená posun farieb (napr. zmena modrej na zelenú), Saturation je sýtosť farby a Lightness jas farby.
po zvýraznení červenej farby pre svetlé tóny a žltej pre stredné
Úprava ukážok je pre názornosť mierne prehnaná, pri týchto úpravach treba zvyčajne pracovať citlivo aby výsledok neskĺzol do gýča.. ;)
Web – zmenšenie a doostrenie
Internetové albumy sú čoraz populárnejšie, fotografia je tam na rozdiel od papierovej rýchlo dostupná komukoľvek na svete. Keďže pre obmedzenie rozlíšenia monitorov a z kapacitných dôvodov je zbytočné ukladať na web fotografie v plnej veľkosti, zvyknú sa pre tento účel zmenšovať. Po zmenšení, „Image Size“, však nastáva strata detailov, taktiež hustota bodov je nižšia ako pri vytlačenej fotografii. Zmenšená fotka je tak mierne rozostrená.
Pre úpravu existuje funkcia „Sharpen“ resp. „Smart Sharpen“. Jemným doladením zmenšená fotografia získa opäť svoju ostrosť – v obmedzenej miere doostrenie pomáha i vtedy ak fotografia nevyšla ostrá ani v originále.
pôvodná a doostrená fotografia
Zhrnutie
Pri každej úprave si treba dávať pozor aby výsledok nezačal pripomínať viac grafiku ako fotografiu (samozrejme pokiaľ to vyslovene neplánujeme). Pri prehnanom jase a kontraste môžu vzniknúť biele a čierne plochy bez kresby, zvýšená úprava farieb spôsobí stratu jemných farebných prechodov, ak priveľmi zosvetlíme tmavé partie pri úprave DR okolo objektov sa začne tvoriť svetlá aura. Prehnané ostrenie zase znehodnotí jemnosť a detailnosť. Takže menej môže byť niekedy viac.
No a najdôležitejšie zo všetkého je pamätať na to, že dobrá fotografia sa nerodí v editore ale pri fotení. Už vtedy treba myslieť na správnu kompozíciu, expozíciu a hlavne na to, čo chceme vo výsledku povedať.
No pekny jednoduchy navod… Ale v zhladom ktomu, ze si sam na zaciatku clanku uviedol, ze Photoshop je trochu draha zalezitost, nebolo by odveci cely postup ukazovat priamo v Gimpe ;) Ale inak zrozumitelne napisane :)
tak rád počujem, zet ;) .. ono čo sa photoshopu, nešlo mi o step-by-step návod, skôr ten princíp – čo je možné. a ono tie „posúvatka“ vyzerajú skoro všade rovnako :)
n atej mačke nič nevidim
no sasas, rozdiel nie je veľký ale keď sa zadívaš na tvár, na ktorú bolo ostrené, určite je vidieť – ledaže by si mal neostrý obraz monitora ;)
ZZZS naco Gimp? sak ti staci aj IrfanView